تاسیس داروخانه در عمان

از آنجا که بخش پزشکی کشور عمان در حال توسعه زیرساخت ها و برنامه ریزی‌های بلند مدت میباشد، این بخش میتوانید برای سرمایه گذاران و داروسازان که قصد تاسیس داروخانه در عمان را دارند جذاب باشد تا بتوانند علاوه بر نفوذ به بازار رو به رشد پزشکی و سلامت عمان، تجارت خود را نیز گسترش داده و به سایر بازارهای عربی ورود کنند. پزشکان ایرانی دارای سابقه خوبی در کشور عمان میباشند.

در ایران عمانی‌ها برای درمان معمولا به شهر شیراز میروند تا در آنجا امور مختلف پزشکی را انجام دهند و همین سابقه خوب پزشکان ایرانی میتواند زمینه ساز موفقیت و کسب بخش مهمی از بازار رو به رشد پزشکی عمان باشد. عمان در راستای برنامه های بلند مدت خود قصد تاسیس داروخانه و کلینیک در زمینه های مختلف پزشکی دارد و این پتانسیل بالایی به کشور عمان برای سرمایه گذاری میدهد که نباید از آن غافل شد. 

خرید یک شعبه از یک داروخانه شناخته شده (فرنچایزینگ) یا خرید داروخانه شخصی؟

اولین نکته مهم در جستجوی داروخانه مناسب در عمان  این است که آیا یک داروخانه مستقل بخرید یا اینکه خرید شعبه ای از یک داروخانه زنجیره ای  در عمان را برای شروع فعالیت خود انتخاب کنید.

هر دو گزینه مزایا و معایب خاص خود را دارند. “انتخاب درست” واقعاً به میزان تمایل و توانایی سرمایه گذاری شما، منطقه ای که می خواهید داروخانه خود را در آنجا تاسیس کنید و سایر عوامل دیگر بستگی خواهد داشت.

خرید یک شعبه به شما این امکان را می دهد که با برندی شناخته شده و مدل کسب و کاری ثابت، قدم بردارید. اگر در این صنعت تازه کار هستید یا قبلاً هیچ کسب و کاری را اداره نکرده اید، این روش می تواند گزینه ای عالی باشد.

دو برند مهم داروخانه زنجیره ای در عمان

Muscat Pharmacy

LuLu Pharmacy

در مدل فرنچایزینگ، اصول و قواعد کار از قبل تنظیم شده است و وظیفه شما در درجه اول این است که این دستورالعمل ها را تنها با تعدیل جزئی برای انطباق با شرایط محلی داروخانه خود دنبال کنید.

خرید یک داروخانه مستقل ممکن است با روش های روتین و معمول قدیمی، منجر به موفقیت نشود اما قطعاً مزایای خاص خود را دارد. یکی از این عوامل مهم این است که با جامعه مشتریان کوچکتر و وفادارتری رو به رو خواهید بود که خود باعث پیشرفت شخصی و حرفه ای شما می شود.

 

عوامل تاثیرگذار در خرید و تاسیس یک داروخانه

انتخاب مکان مناسب، امری بسیار کلیدی است. این مورد تقریباً در مورد هر صنعتی صادق است، اما هنگامی که به دنبال خرید و یا تاسیس یک داروخانه هستید باید بسیار دقیق عمل کنید.

دلیل آن ساده است: در هر مکانی که داروخانه جدید شما قرار دارد، اکثریت قریب به اتفاق مشتریان شما افرادی خواهند بود که فقط در یک یا دو کیلومتری فروشگاه زندگی یا کار می کنند.

بنابراین ، مهم این است که مکان داروخانه شما به اندازه کافی به جمعیتی نزدیک باشد که بتوانند فروشگاه را به خاطر بسپارند و تداوم خرید از داروخانه شما را حفظ کنند.

همچنین اطمینان حاصل کنید که فروشگاه و تابلوهای آن به راحتی از بلندترین جاده های اطراف قابل مشاهده باشند و فضای کافی برای تردد زیاد و روزانه مشتریان وجود داشته باشد. سرعت و راحتی در بازگشت مشتریان شما نقش بسزایی خواهد داشت.

بعلاوه سعی داشته باشید تا مکانی را که انتخاب می کنید، نزدیک به داروخانه های اطراف نبوده تا مشتریان یک منطقه را به خود اختصاص دهید.

 دقت لازم را داشته باشید!

هنگامی که داروخانه ای را برای فروش پیدا کردید که به نظر می رسد در موقعیت مناسب برای نیازهای شما قرار دارد ، سوال منطقی بعدی این است که “چرا آنها این داروخانه را می فروشند؟

اگر در موقعیت مطلوبی قرار دارد ، باید بدانید چه چیزی باعث فروش شده است.

اگر فروشگاه به هر طریقی با مشکل روبرو شده است ، مهم است که تعیین کنید که آیا این تقصیر مالک و/یا کارکنان فعلی است یا پای چیزی بزرگتر درمیان است.

به عنوان مثال ، آیا اخیراً تغییری در بازار محلی ایجاد شده است؟ آیا تعداد زیادی از مردم دور شده اند؟ آیا یک کارفرمای بزرگ محلی کارگران زیادی را جابجا کرده یا اخراج کرده است؟

آیا تغییراتی در منطقه بندی یا مقررات محلی ارائه شده است که بر تعداد مشتریانی که به فروشگاه می آیند تأثیر گذاشته است؟ در همه این موارد ، شما مجبور خواهید بود با یک مسئله حاد روبرو شوید و برای سر پا نگه داشتن بیزینس خود تلاش  مضاعف کنید.

مدارک پزشکی مورد نیاز برای راه اندازی داروخانه در عمان

یک داروساز خارجی قبل از اینکه بتواند در عمان کار کند باید مراحل خاصی را طی کند.

این فرایند شامل:

  • آزمون Prometric
  • فرایند Dataflow
  • و viva است

برای هر دسته ( داروساز، پزشک عمومی، متخصص، پرستار و غیره) معیارها متفاوت است. به طور کلی در عمان پزشکان یا به صورت دولتی برای وزارت بهداشت و وزارت دفاع و یا با یک بیمارستان یا مرکز درمانی خصوصی کارفرما یا خودشان کار می‌کنند.

ترجمه مدارک پزشکی و دانشگاهی

برای دریافت پروانه داروخانه، علاوه بر این که باید مدارک پزشکی و دانشگاهی خود را ترجمه کنید؛ باید بدانید که در این میان، وزارت بهداشت عمان به طور سالانه یک یا دو بار، امتحاناتی را به صورت کتبی و شفاهی در مسقط برگزار می‌کند. این امتحانات البته در نمایندگی‌های برخی کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود.

دریافت گواهی‌نامه OMSB

با پشت سر گذاشتن این امتحان و دریافت گواهی‌نامه OMSB، صدور ویزای کار پزشکی و درمانی، تسهیل خواهد شد. پشت سر گذاشتن این آزمون به معنی دریافت گواهینامه (Certificate) پرومتریک است که مورد تایید وزارت بهداشت عمان می‌باشد.

آزمون پرومتریک

پرومتریک (Prometric) یک آزمون بین‌المللی و به زبان انگلیسی است که پیش نیاز استخدام شما برای طبابت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های کشور عمان است. این آزمون به صورت حضوری در مرکز مورد تایید وزارت بهداشت در شهر مسقط و برخی شهرهای دیگر جهان انجام می‌شود. در نهایت گواهی پرومتریک برای عمان نیز زیر نظر وزارت بهداشت این کشور صادر می‌گردد.

سوالات آزمون پرومتریک به صورت تستی یا چند گزینه‌ای است و آنلاین (روی کامپیوترهای مرکز انجام آزمون) برگزار خواهد شد. نتایج آزمون بلافاصله پس از امتحان (۵ تا ۱۰ دقیقه بعد)، به شما اعلام می‌شود و مدرک آن به شما ارائه می‌شود. سوالات چند گزینه ای آزمون، ۶۵ تا ۷۰ امتیاز است که حدود ۷۵ دقیقه طول می‌کشد. برای هر رشته پزشکی (عمومی یا تخصصی)، سوالات به صورت جداگانه طراحی می‌شود.

شما باید امتیاز ۶۰٪ را در آزمون کسب نمایید. سپس باید برای ادامه مسیر، نوعی مصاحبه شفاهی حضوری با شما برگزار خواهد شد. پس از گذراندن این مرحله، می‌توانید بیمارستان‌های خصوصی را برای پیشنهاد کار یا همکاری، بررسی کنید. برای شروع سریع کار پزشکی در عمان به پیشنهاد کار نیاز خواهید داشت.

گزارش نمره آزمون پرومتریک

گزارش نمره آزمون فقط یک بار، درست بعد از پایان امتحان داده می‌شود و از دست دادن آن یا سوء استفاده‌ی دیگران، تنها بر عهده داوطلب است. امکان صدور مجدد گزارش نمره دیگر وجود نخواهد داشت.

با این حال، داوطلب می تواند حداکثر تا یک (۱) ماه از روز امتحان، درخواست صدور نامه مکتوب برای گواهینامه درخواست کند. البته این کار هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت. برای شرکت در این آزمون باید از وب‌سایت هیأت تخصصی پزشکی عمان (OMSB) دیدن کنید تا تاریخ مورد نظر خود را ثبت نمایید. در این میان برخی از بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی به پزشکان خارجی کمک می کنند تا در امتحان شرکت کنند و در نهایت آنها را استخدام کنند.

باید توجه داشت که گواهی‌هایی که در OMSB ارائه می‌شود، شامل این دو مورد نیز خواهد بود:

  • صدور گواهینامه‌های حرفه‌ای مانند مدرک پزشکی، فلوشیپ و البته عضویت
  • رسمی ارزیابی و معادل بودن گواهینامه‌های حرفه‌ای پزشکی کشور مبدا شما

تایید مدرک داروساز خارجی در عمان

از دیگر الزامات طبابت در کشور عمان، داشتن فن بیان مناسب، گذراندن دوره CCT یا مدرک معادل آن در حوزه تخصصی است. معمولا داشتن یکی از مدارک زیر می‌تواند به دریافت مجوز شما کمک کند:

  • مدرک تخصصی از کشور آلمان
  • گواهی انجمن DES فرانسه
  • بورسیه پزشکی کشور استرالیا یا نیوزلند
  • در موارد خاص، مدارک معتبر از دانشگاه‌های کشور هند نیز مورد قبول است.
  • ثبت نام در انجمن پزشکی یا جراحی امریکایی یا کانادایی
  • متقاضیان باید حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط با فعالیت و تخصص خود را داشته باشند.
  • متقاضیان باید بنا به نیاز، در پست‌های مشاوره نیز شرکت داشته باشند.

درخواست مجوز فعالیت یک داروخانه خصوصی

هر فردی (چه پزشک و یا سرمایه‌گذار غیر پزشک) که مایل به افتتاح یک مرکز درمانی و مراقبت‌های بهداشتی باشد، می‌تواند این سرویس را درخواست نماید.

مراحل لازم برای درخواست مجوز داروخانه

الفطی شدن مراحل اجرایی و فرایند درخواست مجوز موسسه یا مرکز درمانی و بهداشتی:

  • دریافت راهنمای مورد نیاز برای افتتاح یک موسسه بهداشتی خصوصی که در بخش موسسات بهداشتی خصوصی موجود است.
  • درخواست های صدور مجوز برای افتتاح یک مؤسسه بهداشتی خصوصی یا کلینیک باید به مدیر اداره امور مؤسسات بهداشتی خصوصی در سایت مربوطه ارائه شود.
  • فرم درخواست مجوز موجود در بخش موسسات بهداشتی خصوصی را پر کنید.
  • هنگام درخواست مجوز برای افتتاح بیمارستان خصوصی، نامه کتبی با ذکر ظرفیت تخت، خدمات بهداشتی و نیروی انسانی پیشنهادی برای بیمارستان ارائه می شود.
  • ارائه کپی شناسنامه یا پاسپورت متقاضی.
  • یک کپی از ثبت تجاری.
  • پس از تایید اولیه درخواست، هزینه های مقرر را پرداخت کنید.
  • پیش نمایش سایت پیشنهادی برای موسسه بهداشتی خصوصی.
  • پس از تایید محل، قرارداد اجاره را که توسط شهرداری تایید شده است، بیاورید.
  • یک نام تجاری برای موسسه بهداشتی خصوصی رزرو کنید.
  • مدارک ثبت موسسه را در دبیرخانه ثبت بازرگانی (وزارت بازرگانی و صنعت) به همراه داشته باشید.
  • تجهیز مؤسسه بهداشتی بر اساس الزامات وزارت بهداشت.
  • درخواست معاینه فنی نهایی را ارسال کنید.
  • صدور مجوز کار برای موسسه.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. مهدی
    مهدی 2023-02-15 پاسخ

    سلام
    بنده ۷سال سابقه کار در داروخانه دارم در حال حاضر مدیر داروخانه هستم
    مدرک مقدماتی ت نسین داروخانه دارم مدرک مدیریت پیشرفته داروخانه دارم
    آیا میتوانم در داروخانه عمان فعالیت کنم؟

    1. aminshakibaaa@gmali.com
      aminshakibaaa@gmali.com 2023-02-16 پاسخ

      سلام با مشاورین گروه تماس بگیرین

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *