هزینه و سود داروخانه چقدر است؟

در این مطلب قصد داریم، برخی موارد برای شروع و راه اندازی یک داروخانه را با هم بررسی کنیم.

همانطور که می دانید، داروخانه ها امروزه علاوه بر داروهای ضروری، برخی اقلام زیبایی، خوراکی و … را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهند. داروخانه ها در جای جای شهر وجود داشته و البته در بیمارستان ها، مراکز طبی، ساختمان پزشکان و حتی گاه در فروشگاه های زنجیره ای هم حضور دارند. برای راه اندازی داروخانه می خواهیم چند مرحله را با هم بررسی کنیم.

راه اندازی داروخانه یک کسب و کار ایده آل و تضمین شده است، همیشه افرادی هستند که به عنوان مشتری به شما مراجعه کنند و دارو هیچ وقت از سبد نیازهای خانواده ها حذف نمی شود.

اما پیش از راه اندازی داروخانه باید بررسی کنید، چقدر می خواهید هزینه کنید و چقدر سود در نظر دارید و لذا پیشاپیش باید یک سری موارد را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

برنامه شما برای راه اندازی چیست؟

برای راه اندازی داروخانه، نیاز به یک برنامه مشخص است که موفقیت پروژه راه اندازی را تضمین کند. بدین صورت بسیاری از مسائل و مشکلات، هزینه ها و نیازمندی هایی که درآینده با آنها قرار است روبرو شوید، از هم اکنون مشخص و برای رفع آنها چاره اندیشی می شود.

نکته مهم در راه اندازی داروخانه: در نظر داشته باشید، مهم ترین هزینه یک داروخانه، گرفتن پروانه کسب است، بیش از 90 درصد هزینه یک داروخانه را پروانه کسب تشکیل می دهد که اگر بخواهید آن را به صورت آزاد و بدون منتظر ماندن در صف آن بخرید، تا یک میلیارد تومان تقریباً باید بپردازید. البته در شهری مثل تهران.

هزینه های افتتاح داروخانه چقدر است؟

شما نیاز به اجاره یا خرید یک محل مناسب، استخدام پرسنل، دکوراسیون، خرید انواع رایانه های مخصوص POS و نسخه ها و سرمایه گذاری در سفارش داروهای انبار خود دارید.

هزینه های دایمی برای فعالیت داروخانه چقدر است؟

بیشترین هزینه شما، تهیه داروی تجویز شده مراجعان است. شما باید همیشه به اندازه کافی برای خرید مراجعان دارو در انبار داشته باشید، در حالی که از زمان تولید و انقضای داروها مطمئن هستید. حقوق و دستمزد پرسنل را نیز در نظر داشته باشید.

بازار هدف کیست؟

در یک داروخانه محلی، مشتریان شما از هر سنی و جمعیتی هستند. لازم است در مورد نحوه مواجهه با افراد مختلف، پرسنل خود را آموزش دهید.

چگونه یک داروخانه درآمد کسب می کند؟

با حاشیه سودی که از تفاوت قیمت خرید و فروش ایجاد می شود، سود بدست می آید. معمولاً برندهای معتبر، حاشیه سود بیشتری دارند، اما بسیاری از داروها نیز با دستورالعمل قیمت گذاری دولتی به فروش می رسد.

داروخانه های موجود در بیمارستان ها، ساختمان پزشکان و … نسبت به داروخانه های محلی ممکن است سود بیشتری داشته باشند، اما هم چنین ممکن است اجاره بهای بیشتر یا ساعات فعالیت کمتری داشته باشند.

بیمه ها را نیز به عنوان یکی از منابع درآمدی داروخانه ها در نظر بگیرید.

داروخانه های شبانه روزی یا معمولی؟

با بررسی قوانین موجود، در صورت داشتن حدنصاب ها، می توان در خواست مجوز شبانه روزی داشت، البته در مورد داروخانه های شبانه روزی، مسائل دیگری متناسب با فعالیت خود و پرسنل را باید در نظر داشته باشید.

حد نصاب و فاصله داروخانه ها از یکدیگر نیز در گرفتن مجوز داروخانه شبانه روزی تاثیرگذار است.

سود خالص داروخانه چقدر است؟

سود یک داروخانه بطور کلی بالغ بر 20 درصد است.

نکته : معمولاً بیمه‌ها با تأخیر چندماهه قرض خود را به داروخانه‌های خصوصی پرداخت می‌کنند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ریحانه
    ریحانه 2021-07-27 پاسخ

    با سلام ممنون بابت اطلاعات خوبتون
    من امسال وارد دانشگاه میشم رشته داروسازی و میخوام تا دکترای تخصصی ادامه بدم و داروخونه خودمو بزنم اگه از الان سرمایه گذاری کنم برای اینکه حداقل تا نه سال دیگه بتونم مجوز بخرم باید چقد سرمایه داشته باشم بدون هزینه های دیگه

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *